Derfor bør du overveje at droppe black friday

Af: Anna Kjær Voss

Black Friday er et amerikansk fænomen, der hvert år finder sted fredagen efter Thanksgiving (som i år falder på d. 29. nov.), og dagen ses som begyndelsen på årets julehandel. 

Videoklip med voksne mennesker, der skubber til hinanden og kommer op at slås over fladskærmstv, mikrobølgeovne og andre tilbudsvarer har gjort Black Friday til et symbol på hæmningsløst forbrug og forbrugsfest, hvilket er i direkte modstrid med behovet for at ændre vores forbrugsvaner for at passe på klima og miljø.

Der er mange forskelligartede historier om navnets oprindelse, men udtrykket skulle efter sigende have fået sin nuværende betydning i Philadelphia tilbage i 1950’erne, hvor gaderne var fyldt med mennesker og biler dagen efter Thanksgiving. Den dag var byen fuld af folk, der havde fri og var ude for at købe ind, mens politibetjentene kom på overarbejde for at skabe orden i byens kaos. På dansk ville vi sige, at gaderne var sorte af mennesker, men det sorte i Black Friday var oprindeligt et udtryk for betjentenes utilfredshed med at arbejde over. I slut 1980’erne var Black Friday blevet navnet på den national shoppedag efter Thanksgiving i USA.

Black Friday i Danmark

I Danmark er Black Friday efterhånden også blevet en national udsalgsdag. Det er svært at finde frem til, hvad eller hvem der introducerede Black Friday i Danmark, men ifølge Danske Erhverv, blev shoppingdagen indført tilbage i 2013. Forbruget på Black Friday har været støt stigende siden 2012, og de sidste par år har medierne beskrevet, hvordan Black Friday igen i år slog rekorden for den største handelsdag. I 2018 tog omsætningen i Danmark dog et dyk fra et dankortforbrug på 2,1 mia. i 2017 til 1,94 mia. i 2018, hvilket er et fald på 8 %. Det kan dog skyldes, at Black Friday er ved at udvikle sig til Black Week eller Black November, hvor tilbuddene er spredt ud over en længere periode.

Kilde: Nets

Hvorfor er Black Friday problematisk?

Hvis computeren er gået i sort og ikke står til at redde, hvis vinterjakken er slidt op, eller hvis der er hul i den ene sko, så kan det være nødvendigt at købe en erstatning. Men hver gang vi køber noget fra ny, om det er mad, tøj eller en ferie, så bidrager vi til en efterspørgsel, som gør, at der bliver produceret flere varer, som udleder mere CO2. Andet er uundgåeligt. Hvis vi som samfund og forbrugere skal begrænse vores CO2-udledning, kræver det, at vi begrænser vores forbrug og forbruger med omtanke, og ikke lade os rive med af forbrugsfesten og tilbudsfeberen, der opstår på dage som Black Friday.

Omtanke er netop det modsatte af, hvad Black Friday-tilbuddene aktiverer i os forbrugere. Ifølge hjerneforsker Jon Wegener, som Politiken har interviewet tilbage i 2016, så opbygges der i perioden op til Black Friday hos mange en forventning, der påvirker vores hjerne i en sådan grad, at det ligefrem kan følelse som et ‘tab’, hvis ikke vi handler på forventningen om at gøre et kup på Black Friday og dermed går glip af besparelsen. Derfor kan det ende med, at vi køber ind på baggrund af vores følelser, og ikke fordi vi nødvendigvis mangler noget.

 

Artiklen fortsætter under beskrivelsen af skribenten

Om skribenten
Anna Kjær Voss

Anna står bag instagramprofilen @Klimamusen og bloggen klimamusen.dk, hvor hun deler ud af sin hverdag med fokus på at leve mere miljøvenligt.

Anna er nysgerrig på hvilke tiltag vi hver især kan tage, og ønsker at dele ud af de erfaringer hun gør sig.

Er Black Friday en bæredygtig forretning for butikkerne?

Tilbage i 2017 udtalte administrerende direktør i Elgiganten, Peder Stedal til TV2.dk, at: “Jeg vil sige, det er nok ikke den dag, vi tjener penge, men forbrugerne får en fest ud af det her, og vi lytter til kunderne. Det her er en bevægelse, der har været igennem de sidste år, og for os er det bare om at være med”

For mindre butikker kan det ifølge DR nærmest ikke betale sig, da de ikke har samme mulighed for at få rabatter hos deres leverandører som de større virksomheder har, og de ender med selv at skulle betale den rabat, som de giver til kunderne. En af grundene, til at mindre butikker har tilbud på Black Friday trods tab, er de er bange for at miste markedsandele.

Men hvilken funktion har Black Friday så, hvis ikke butikkerne kan tjene penge på de tilbud, som de giver?

Andre dage, der inviterer til (over)forbrug

En anden shoppingdag, der vinder frem er den kinesiske Singles Day, som siden 1993 har ligget på d. 11. nov. Dagen fejrer singler og beskrives som et modsvar til Valentinsdag. Singles Day tager sit udspring i den kinesiske étbarnspolitik, der har påvirket kønsbalancen i den kinesiske befolkning, så der er langt flere mænd og mangel på kvinder og dermed mange singler.

Cyber Monday er mandagen efter Thanksgiving, og falder i år (2019) på d. 2. dec., hvilket blot er tre dage efter Black Friday. På denne dag rykker udsalget online og her er der tilbud at finde i webbutikker. Navnet Cyber Monday opstod i 2005 i USA.

Sådan gør du Black Friday grøn

Nogle butikker og webshops laver et modsvar til Black Friday, hvor de fx holder lukket eller lader overskuddet den dag gå til et godgørende formål. Det har af nogle fået navnet Green Friday for at symbolisere en modvægt til Black Friday. I 2018 kunne DR fx fortælle historien om virksomheden Ziito, der holdt lukket Black Friday for istedet at samle skrald og gøre noget godt for planeten. 

Andre modsvar til Black Friday er dagene White Monday, Buy Local Day, Small Business Saturday og Buy Nothing Day. White Monday blev første gang lanceret i Sverige i 2017. På denne dag opfordres man til at genbruge eller købe brugt, at dele med andre, og reparere de ting som man allerede har – også kaldet cirkulært forbrug og økonomi. Kilde: Aftonbladet

5 råd til Black Friday og andre udsalg

  1. Køb kun ting du reelt mangler (hele året rundt)
    • Lav fx en prioriterings- eller ønskeliste.
    • Tænk over kommende køb i 30 dage og se om behovet stadig er der efter en måneds overvejelser. De 30 dage kan du bruge på at researche på produktets kvalitet og funktionalitet.
  2. Køb brugt – prøv eventuelt at købe brugt af en anden privatperson eller en forhandler. Forhandlere giver 2 års reklamation lige som alle andre butikker, selvom deres varer er brugte.
  3. Køb kvalitet, som holder og man kan have glæde af længe.
  4. Køb en oplevelse eller en service, fx restaurantbesøg eller hjælp fra en skrædder.
  5. Kan du finde et bæredygtigt alternativ? I et andet materiale, økologisk eller produceret lokalt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Add to cart